Železnička ako z rozprávky

Snáď tisíckrát  autom prejdená trasa Pohronská Polhora - Tisovec, neraz poznačená bolesťami brucha z náročného stúpania kombinovaného so serpentínami nás inšpirovala na malý výlet kúskom histórie ozubnicovej železnice. Tentoraz vlakom, aby to bolo bezbolestné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Rozvoj železorudného baníctva a rozmach železničnej dopravy na území Gemera koncom 19. storočia bol predzvesťou zlatej éry kraja, v ktorom dnes líšky dávajú dobrú noc. Doprava železnej rudy z Gemera do Podbrezovských železiarní a do železiarní v Hronci cez Zvolen, hoci sa nachádzala v neďalekom Tisovci, bola náročná časovo i finančne, nuž bolo potrebné vybudovať železnicu z Podbrezovej do Tisovca. Železničný úsek medzi Polhorou a Tisovcom, ktorý mal nadväzovať na nikdy neexistujúce Gemerské spojky, ktoré mali Tisovec spojiť s Muráňom a Slavošovcami, prechádzajúci náročným terénom, bol daný do prevádzky 3. novembra 1896.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Vyriešiť toto krátke spojenie bolo vzhľadom k terénu veľmi náročné. Z dôvodu nedostatku financií nebolo možné vybudovať tunel pod sedlom Zbojská, takže trať, aj napriek množstvu železničných mostov, prekonáva sklon až 50,2 promile (smerom z Pohronskej Polhory, opačným smerom "len" 48 promile). Okrem úvraťového riešenia pri stanici Tisovec sa problém riešil pomocou ozubnicového systému, pozostávajúceho z Abtovej ozubnice, pevne uchytenej na podvaloch medzi koľajnicami, používanej najmä v Alpách. Abtova konštrukcia má dvojitý ozubený hrebeň, ktorý je umiestnený uprostred medzi koľajnicami a je zakotvený do oceľových podvalov, vyrábaných špeciálne na tento účel. Do hrebeňa zapadajú ozubené kolesá rušňa, poháňané rušňovým pohonným mechanizmom. Ozubnicová železnica, nazývaná familiárne zubačka potrebovala na špeciálnu trať aj špeciálne lokomotívy. Tie ťahali ako osobné tak aj nákladné vozne, dosahovali maximálnu rýchlosť 20 km za hodinu. Pre porovnanie, dnešné motorové vláčiky, jazdiace na tejto trase, dosahujú rýchlosť len o niečo málo vyššiu - do kopca idú rýchlosťou maximálne 30 km za hodinu, dolu kopcom si netreba držať klobúky, z bezpečnostných dôvodov nepôjdete ani o kilometer rýchlejšie ako pred vyše sto rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Jednokoľajová trať mala zabezpečené križovanie protiidúcich súprav v stanici Tisovec - Bánovo, kde dnes vláčik stojí už iba na znamenie. Križovanie sa presunulo do koncových staníc tohto úseku, takže ak si chcete urobiť malý výlet trasou ozubnicovej železnice, z Tisovca sa odveziete do Pohronskej Polhory, kde si Vás motoráčik, pristavený na cestu späť pekne počká. V minulosti vlak z Tisovca najprv vycúval a po úvrati smeroval na ozubnicovú trať. Tento časovo náročný spôsob dopravy mala odstrániť prestavba, ktorá začala počas 2. svetovej vojny, spojená s budovaním už spomínaných Gemerských spojok. Prestavba stanice a priame napojenie ozubnicovej trate malo viac šťastia ako spojky a bolo pred koncom vojny dokončené, rovnako ako aj nový tunel. Mosty na vynovenej železnici postihol koncom vojny rovnaký osud, ako mnoho ďalších mostov na našom území - boli zničené ustupujúcimi nemeckými vojskami. Obnovenie premávky bolo posunuté až do roku 1946.

SkryťVypnúť reklamu

Do polovice 60. rokov 20. storočia na trati jazdili dosluhujúce parné lokomotívy, so zavedením premávky motorových lokomotív prekonávajúcich nemalé prevýšenie klasickou adhéznou prevádzkou sa ozubnicový systém prestal využívať, i keď je funkčný do súčasnosti. V roku 2003 boli v Rumunsku zakúpené dve parné lokomtívy, na ktorých pracujú dobrovoľníci, aby sa stali funkčnou atrakciou ozubnicovej železnice.

Obrázok blogu

 
Tichá stanička v Tisovci

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

 
Krajinka za oknom dýcha romantikou

Obrázok blogu


Rýchly prestup v Pohronskej Polhore

Obrázok blogu


Zástavka Zbojská

Obrázok blogu


Pohľad z mosta

Obrázok blogu


A bude úplná tma...

Obrázok blogu


Krajina za oknom  

Obrázok blogu

Obrázok blogu

 
Viadukt Pod dielom

Obrázok blogu


Čertov viadukt



 

SkryťVypnúť reklamu

Vláčikom sa dá previezť každý deň pravidelnou osobnou dopravou. Niekoľko dní v roku je možné previezť sa celou trasou zubačky motoráčikom M 240.0039 (napr. MDD, Dni mesta Tisovec a podobne).

Pre nadšencov uvádzam aj niektoré technické parametre:
Trať má celkovú dĺžku 16 km, jediný tunel meria 786 m. Ozubnica pozostáva z dvoch častí, ktoré spolu merajú 5,8 km. Najdlhšími viaduktami trate sú viadukty Pod dielom (175 m) a Čertov (105 m). Mosty pod Tesnou skalou sú bez piliera vložené do zvislej skaly.
 

Zubačka z Tisovca je spolu so zubačkou na trati Tanvald - Kořenov v ČR jedinou prevádzkyschopnou ozubnicovou železnicou v strednej Európe.

Spravované podľa: Infomateriály OZ Zubačka, www.mdc-ba.sk

Andy Sekanová

Andy Sekanová

Bloger 
  • Počet článkov:  167
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Narodená v znamení Váh... Zoznam autorových rubrík:  Bratislava *moja láska*Túlavé *topánky*Cestujeme *kade-tade*Ako živá *voda*Poviedka *na nedeľu*Moje *lásky*Takí *sme*

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

309 článkov
reklama

SME si všimli

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 256x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 16x
  • Prečítané: 890x
  • 1
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 42x
  • Prečítané: 2 033x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 101x
  • Prečítané: 1 959x
  • 0
Kreslené vtipy XIV

Martin Pollák

Kreslené vtipy XIV

Kreslené vtipy z rokov 2017 - 2023

  • 16. feb
  • Páči sa: 29x
  • Prečítané: 8 625x
  • 2
Čo je viac? Zájazd do ZSSR, alebo osobné auto?

Marian Nanias

Čo je viac? Zájazd do ZSSR, alebo osobné auto?

Odmena pre najlepšieho včelára v Československu, ktorý vypestoval včeliu matku – “Hontianku“.

  • 25. nov 2024
  • Páči sa: 97x
  • Prečítané: 8 172x
  • 7

Hlavné správy zo SME.sk

V hlavnej úlohe Huliakov brat, minister Taraba a 36 miliónov eur. Čo sa pokazilo?

Michal Katuška

V hlavnej úlohe Huliakov brat, minister Taraba a 36 miliónov eur. Čo sa pokazilo?

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.

  • 12h
Baláž o plošnom odstrele medveďov: Budú mať z toho taký stres, že útoky na ľudí pribudnú
Podtatranský magnát nahneval celé Slovensko. Dlhy ho priviedli k osobnému bankrotu
Stvárnil Batmana aj ikonického rivala v Top Gune. Zomrel Val Kilmer
reklama
SkryťZatvoriť reklamu