Železnička ako z rozprávky

Autor: Andy Sekanová | 13.8.2007 o 22:40 | Karma článku: 8,35 | Prečítané:  4259x

Snáď tisíckrát  autom prejdená trasa Pohronská Polhora - Tisovec, neraz poznačená bolesťami brucha z náročného stúpania kombinovaného so serpentínami nás inšpirovala na malý výlet kúskom histórie ozubnicovej železnice. Tentoraz vlakom, aby to bolo bezbolestné. 

Rozvoj železorudného baníctva a rozmach železničnej dopravy na území Gemera koncom 19. storočia bol predzvesťou zlatej éry kraja, v ktorom dnes líšky dávajú dobrú noc. Doprava železnej rudy z Gemera do Podbrezovských železiarní a do železiarní v Hronci cez Zvolen, hoci sa nachádzala v neďalekom Tisovci, bola náročná časovo i finančne, nuž bolo potrebné vybudovať železnicu z Podbrezovej do Tisovca. Železničný úsek medzi Polhorou a Tisovcom, ktorý mal nadväzovať na nikdy neexistujúce Gemerské spojky, ktoré mali Tisovec spojiť s Muráňom a Slavošovcami, prechádzajúci náročným terénom, bol daný do prevádzky 3. novembra 1896.

Vyriešiť toto krátke spojenie bolo vzhľadom k terénu veľmi náročné. Z dôvodu nedostatku financií nebolo možné vybudovať tunel pod sedlom Zbojská, takže trať, aj napriek množstvu železničných mostov, prekonáva sklon až 50,2 promile (smerom z Pohronskej Polhory, opačným smerom "len" 48 promile). Okrem úvraťového riešenia pri stanici Tisovec sa problém riešil pomocou ozubnicového systému, pozostávajúceho z Abtovej ozubnice, pevne uchytenej na podvaloch medzi koľajnicami, používanej najmä v Alpách. Abtova konštrukcia má dvojitý ozubený hrebeň, ktorý je umiestnený uprostred medzi koľajnicami a je zakotvený do oceľových podvalov, vyrábaných špeciálne na tento účel. Do hrebeňa zapadajú ozubené kolesá rušňa, poháňané rušňovým pohonným mechanizmom. Ozubnicová železnica, nazývaná familiárne zubačka potrebovala na špeciálnu trať aj špeciálne lokomotívy. Tie ťahali ako osobné tak aj nákladné vozne, dosahovali maximálnu rýchlosť 20 km za hodinu. Pre porovnanie, dnešné motorové vláčiky, jazdiace na tejto trase, dosahujú rýchlosť len o niečo málo vyššiu - do kopca idú rýchlosťou maximálne 30 km za hodinu, dolu kopcom si netreba držať klobúky, z bezpečnostných dôvodov nepôjdete ani o kilometer rýchlejšie ako pred vyše sto rokmi.

Jednokoľajová trať mala zabezpečené križovanie protiidúcich súprav v stanici Tisovec - Bánovo, kde dnes vláčik stojí už iba na znamenie. Križovanie sa presunulo do koncových staníc tohto úseku, takže ak si chcete urobiť malý výlet trasou ozubnicovej železnice, z Tisovca sa odveziete do Pohronskej Polhory, kde si Vás motoráčik, pristavený na cestu späť pekne počká. V minulosti vlak z Tisovca najprv vycúval a po úvrati smeroval na ozubnicovú trať. Tento časovo náročný spôsob dopravy mala odstrániť prestavba, ktorá začala počas 2. svetovej vojny, spojená s budovaním už spomínaných Gemerských spojok. Prestavba stanice a priame napojenie ozubnicovej trate malo viac šťastia ako spojky a bolo pred koncom vojny dokončené, rovnako ako aj nový tunel. Mosty na vynovenej železnici postihol koncom vojny rovnaký osud, ako mnoho ďalších mostov na našom území - boli zničené ustupujúcimi nemeckými vojskami. Obnovenie premávky bolo posunuté až do roku 1946.

Do polovice 60. rokov 20. storočia na trati jazdili dosluhujúce parné lokomotívy, so zavedením premávky motorových lokomotív prekonávajúcich nemalé prevýšenie klasickou adhéznou prevádzkou sa ozubnicový systém prestal využívať, i keď je funkčný do súčasnosti. V roku 2003 boli v Rumunsku zakúpené dve parné lokomtívy, na ktorých pracujú dobrovoľníci, aby sa stali funkčnou atrakciou ozubnicovej železnice.

Tisovec_stanica.JPG 
Tichá stanička v Tisovci

Tisovec_Krajina_za_oknom.JPG

Tisovec_Krajina_za_oknom2.JPG

Tisovec_Krajina_za_oknom3.JPG 
Krajinka za oknom dýcha romantikou

Tisovec_Motoracik.JPG
Rýchly prestup v Pohronskej Polhore

Tisovec_Zbojska.JPG
Zástavka Zbojská


Tisovec_Cesta.JPG
Pohľad z mosta

Tisovec_A_bude_uplna_tma.JPG
A bude úplná tma...

Tisovec_Krajina_za_oknom4.JPG
Krajina za oknom

 Tisovec_Most2.JPG

Tisovec_Most2_2.JPG 
Viadukt Pod dielom

Tisovec_Most1.JPG
Čertov viadukt



 

Vláčikom sa dá previezť každý deň pravidelnou osobnou dopravou. Niekoľko dní v roku je možné previezť sa celou trasou zubačky motoráčikom M 240.0039 (napr. MDD, Dni mesta Tisovec a podobne).

Pre nadšencov uvádzam aj niektoré technické parametre:
Trať má celkovú dĺžku 16 km, jediný tunel meria 786 m. Ozubnica pozostáva z dvoch častí, ktoré spolu merajú 5,8 km. Najdlhšími viaduktami trate sú viadukty Pod dielom (175 m) a Čertov (105 m).  Mosty pod Tesnou skalou sú bez piliera vložené do zvislej skaly.
 

Zubačka z Tisovca je spolu so zubačkou na trati Tanvald - Kořenov v ČR jedinou prevádzkyschopnou ozubnicovou železnicou v strednej Európe.

Spravované podľa: Infomateriály OZ Zubačka, www.mdc-ba.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?