reklama

Prešporské brány

Dnes turisti do Bratislavy prichádzajú cez nelákavú hlavnú železničnú stanicu, provinčné letisko či novovybudovanou diaľnicou, ktorá vedie návštevníkov okolo uniformných petržalských panelákových domov. V stredoveku to bolo úplne inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Bratislava bola malým, no dokonale opevneným mestom. Hradby okolo neho sa začali budovať už v 13. storočí. Do mesta sa vchádzalo spočiatku tromi mestskými bránami: Vydrickou, Laurinskou a Michalskou. Neskôr pribudla Rybárska brána. Mestské hradby tvoril dômyselný systém, pozostávajúci z múra, parkanu (niekoľko metrov širokého priestoru medzi vnútorným hradobným a vonkajším múrom nad priekopou stredovekých objektov), priekopy a valu. Predmestia, ktoré postupne budovali chudobnejší obyvatelia v priestore pred hradbami v prvej polovici 15. storočia, bolo potrebné pre obavy z husitských nájazdov opevniť systémom vysokých násypov a valov. Vznikla tak vonkajšia línia mestského opevnenia. Cez ňu umožňovali vstup na vtedajšie predmestia ďalšie brány: Kozia, Schöndorfská, Špitálska, Dunajská a brána na Suchom Mýte. Vnútorné opevnenie, brániace stavebnému rozvoju mesta, dala zbúrať Mária Terézia v rokoch 1775 - 1778 a zo štyroch mestských brán sa zachovala iba jedna - Michalská. Vonkajšie opevnenie bolo asanované v začiatkoch 19. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vydrická brána

Vydrická brána sa nachádzala v priestoroch pri Dóme sv. Martina, na konci dnešnej Panskej ulice. Ňou sa do mesta vstupovalo z Podunajskej cesty. Slovenský názov je odvodený od jej polohy, za opevnením sa nachádzala osada Vydrica. Práve v tejto oblasti sa nachádza zachovaná časť mestského opevnenia a zvyšky bášt či strážnych veží, ktoré sa neskôr prebudovávali na obytné domy či sa do nich začleňovali.

Obrázok blogu

Budova Lekárne u Salvatora stojí takpovediac v susedstve Vydrickej brány

Laurinská brána

Na opačnom konci ulice, ktorá sa volala Dlhá (a dnes ju poznáme ako ulice Panskú a Laurinskú) sa od 13. storočia nachádzala Laurinská (alebo Vavrinecká) brána. Jej obranu zabezpečovala Pekárska bašta. Dáta jej existencie kopírujú dobu existencie mestského opevnenia. Polohu Laurinskej brány označuje mreža, zavesená na oceľových lanách nad dnešnou Laurinskou ulicou a pamätná tabuľa, umiestnená na chodníku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Symbolická Laurinská brána

Obrázok blogu

Rybárska brána

Rybárska brána bola najmenšou a najmladšou zo štyroch obranných brán. Vybudovali ju pravdepodobne v polovici 14. storočia a pôvodne slúžila pre obyvateľov mesta - mesto spájala s predmestím, kde žili rybári, mäsiari či garbiari a ďalší remeselníci. V roku 1529, v čase tureckých nájazdov, bola zamurovaná, priechod, ktorý zostal, slúžil len ako bránka pre peších. Jej funkčnosť mala byť plne obnovená v roku 1717, pričom padol návrh na jej premenovanie. Mala sa nazývať Belehradskou, no napokon jej ostalo pomenovanie Rybárska. Priechod bol obnovený až v rokoch 1754 - 1756, počas panovania Márie Terézie. Brána bola premenovaná na Tereziánsku bránu. V roku 1776 však bola brána na príkaz Márie Terézie zbúraná. Kamenné platne z mosta ponad priekopu boli využité pri výstavbe mestského divadla. V roku 1990 boli objavené zbytky muriva Rybárskej brány, ktorej polohu dovtedy historici odhadovali len podľa súdobých prameňov. Verejnosti je umožnené nahliadnuť na jej zvyšky cez sklo pri Národnom divadle, jej polohu pripomína i pamätná tabuľa, umiestnená na chodníku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Michalská brána

Ako jediná z brán mestského opevnenia sa do dnešnej doby zachovala Michalská brána. Začali ju budovať v 1. polovici 14. storočia, prvá písomná zmienka o nej pochádza z roku 1411. Neskôr, začiatkom 16. storočia ju zvýšili a v rokoch 1753 až 58 nadobudla súčasnú podobu. Pomenovaná bola podľa kostola sv. Michala, ktorý sa nachádzal pred mestskými hradbami a bol asanovaný v 16. storočí pri zosilňovaní opevnenia. Na vrchole veže vo výške 51 metrov je umiestnená socha sv. Michala autora Petra Ellera. Pred bránou bol postavený barbakan, ku ktorému viedol padací most (nesmela byť vystavená priamej paľbe nepriateľa), s úzkym podjazdom pre chodcov. O ňom sa vravelo, že tadiaľ chodieval na popravy mestský kat. A kto vraj cezeň prejde a bude pritom rozprávať, ten do roka a do dňa zomrie. Maturanti poznajú trošku pozmenenú verziu, takže tiež pod bránou radšej mlčia, aby zložili skúšku dospelosti... Ponad bývalú priekopu vedie k Michalskej bráne v súčasnosti Most sv. Michala z polovice 18. storočia. Pod bránou sa nachádza nová atrakcia bratislavského centra - Nultý kilometer s názvami významných svetových miest a ich vzdialenosťou od Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Nultý kilometer

Foto: autorka, Michalská brána webstránka pilgrimtours.sk

Andy Sekanová

Andy Sekanová

Bloger 
  • Počet článkov:  167
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Narodená v znamení Váh... Zoznam autorových rubrík:  Bratislava *moja láska*Túlavé *topánky*Cestujeme *kade-tade*Ako živá *voda*Poviedka *na nedeľu*Moje *lásky*Takí *sme*

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu